Algemene voorwaarden PRO-SOLUTION BV

AV Pro-Solution

Algemene voorwaarden PRO-SOLUTION BV

(B2B en B2C)

ARTIKEL 1 – TOEPASSELIJKHEID – OVEREEN- KOMST

  1. PRO-SOLUTION BV (hierna: “PRO-SOLUTION”), met zetel te 3000 Leuven, Justus Lipsiusstraat 15, en met ondernemingsnummer 0736.938.296 ([email protected] of 0493 08 93 59) is een onderneming gespecialiseerd in de vervaardiging van hang- en sluitwerken, spoedinterventies, het plaatsen van veiligheidscilinders, sloten en andere beveiligingsoplossingen om huizen of bedrijven te beveiligen tegen inbraak.  
  2. Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, werkbonnen, opdrachten en overeenkomsten gesloten tussen PRO-SOLUTION en de klant, alsook de uitvoering ervan. Zij maken integraal deel uit van de overeenkomst tussen PRO-SOLUTION en de klant. Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing met uitsluiting van de eventuele algemene voorwaarden van de klant. 
  3. Onder ‘klant’ dient te worden verstaan: eenieder die een koopovereenkomst sluit met PRO-SOLUTION, zowel consumenten (B2C) als ondernemingen (B2B).
  4. De klant zal kennis kunnen nemen van onderhavige algemene voorwaarden voor het sluiten van de overeenkomst. Na kennisname en aanvaarding ervan, zullen deze algemene voorwaarden op de klant van toepassing zijn.
  5. PRO-SOLUTION behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen. Eventuele wijzigingen zullen van toepassing worden op elke nieuwe overeenkomst. Voor lopende overeenkomsten op het ogenblik van de wijziging, blijven de algemene voorwaarden gelden zoals bestaande tijdens de totstandkoming, tenzij de gewijzigde algemene voorwaarden tijdens de duur van de overeenkomst door de klant worden aanvaard.
  6. Alle bijlagen gevoegd aan de offerte, werkbon, overeenkomst of factuur maken integraal deel uit van de contractuele relatie tussen partijen en kunnen een aanvulling, dan wel een wijziging op de algemene voorwaarden inhouden.
  7. Indien zich een situatie voordoet dewelke niet geregeld werd in onderhavige algemene voorwaarden, dient deze geïnterpreteerd te worden conform het gemene recht rekening houdende met de geest van deze algemene voorwaarden.
  8. De rechtstreekse leveringen uitgaande van onderaannemers, toeleveranciers etc. gebeuren volgens de voorwaarden van deze laatsten, behoudens uitdrukkelijk anders bepaald in de offerte of orderbevestiging en verstaande zijnde dat de aansprakelijkheid van PRO-SOLUTION alleszins begrensd is door onderhavige algemene voorwaarden.
  9. Het aanbod van diensten en producten geldt zolang de voorraad strekt. In geval van (tijdelijke) uitputting van de voorraad behoudt PRO-SOLUTION zich het recht voor om de opdracht niet te accepteren, dan wel om in soortgelijke diensten en producten te voorzien mits goedkeuring van de klant.
  10. Verbintenissen aangegaan door aangestelden van PRO-SOLUTION zijn slechts geldig na bevestiging ervan door een bestuurder of bevoegd gevolmachtigde van PRO-SOLUTION. De aanvaarding van een opdracht door PRO-SOLUTION gebeurt onder voorbehoud van de beschikbaarheid van haar toeleveranciers waarop zij beroep dient te doen ter uitvoering van de bestelling of opdracht. Indien een toeleverancier niet in staat is om aan de bestelling of opdracht te voldoen, verbinden beide partijen zich tot het onderhandelen over een alternatieve oplossing die voor beide partijen aanvaardbaar is. PRO-SOLUTION is niet aansprakelijk voor fouten in bestellingen die door de klant zijn veroorzaakt en bij de toeleverancier zijn geplaatst.

ARTIKEL 2 – OFFERTES, BESTELLINGEN EN MEERWERKEN

  • Alle offertes en aanbiedingen van PRO-SOLUTION, mede inbegrepen de tarieven, prijslijsten, technische inlichtingen, aanduidingen van gewicht en afmetingen, en in het algemeen alle specificaties die door PRO-SOLUTION worden meegedeeld aan de klant, worden slechts ter inlichting gegeven en zonder enige verbintenis in hoofde van PRO-SOLUTION.
  • Tenzij anders vermeld in de offerte, is deze geldig gedurende een periode van 7 kalenderdagen. Indien de klant pas na het verstrijken van de geldigheidsduur ingaat op de offerte, is PRO-SOLUTION niet gebonden aan de in de offerte weergegeven prijzen en modaliteiten. In dat geval zal PRO-SOLUTION de op dat moment geldende prijzen en modaliteiten meedelen aan de klant in een nieuwe offerte. De klant heeft in dat geval de keuze om erop in te gaan of niet.
  • Bestellingen of aanvragen kunnen zowel schriftelijk als telefonisch geplaatst worden om een snelle service te waarborgen. Een offerte of aanvraag wordt echter pas bindend voor PRO-SOLUTION na haar schriftelijke bevestiging en nadat een voorschot, bestaande uit minimaal 40% van de totale offerteprijs, is ontvangen.
  • PRO-SOLUTION ziet toe op een nauwkeurige product- en dienstenomschrijving. In geval van ernstige afwijking tussen de goederen of diensten en de beschrijving en/of weergave ervan, meldt PRO-SOLUTION dit onverwijld aan de klant en behoudt PRO-SOLUTION zich het recht voor af te zien van uitvoering van de overeenkomst mits restitutie van het reeds betaalde. PRO-SOLUTION is slechts gehouden tot een inspanningsverbintenis voor wat de juistheid en/of volledigheid van de aangeboden informatie in offertes, overeenkomsten, werkbonnen of op de website betreft en draagt geen aansprakelijkheid voor materiële vergissingen zoals typfouten.
  • Wijzigingen aan de offerte, werkbon of overeenkomst, en aldus aan de opdracht of bestelling, dienen onverwijld schriftelijk (per e-mail) kenbaar gemaakt te worden door de klant en zijn enkel mogelijk na schriftelijke aanvaarding van PRO-SOLUTION. Wijzigingen die worden doorgegeven op het ogenblik dat de opdracht of bestelling zich reeds in uitvoering bevindt, kunnen niet worden behandeld, tenzij mits goedkeuring van PRO-SOLUTION. In geval van tijdig en aanvaard verzoek, behoudt PRO-SOLUTION zich het recht voor tot het dienovereenkomstig aanpassen van de offerte of prijsopgave. Als een verzoek mondeling gebeurt, is het risico voor het al dan niet uitvoeren van de wijzigingen voor rekening van de klant.
  • Aan de offerte of overeenkomst supplementaire opdrachten of diensten zullen het recht doen ontstaan op additionele vergoeding in hoofde van PRO-SOLUTION. Deze meerwerken worden aangerekend conform de bepalingen onder artikel 7.2., behoudens in geval van afwijkende schriftelijke afspraken tussen partijen.
  • PRO-SOLUTION behoudt zich het recht voor om een opdracht te weigeren wanneer deze indruist tegen de toepasselijke wettelijke bepalingen, reglementen of overheidsbevelen. Hetzelfde geldt voor wat betreft opdrachten waarvan de inhoud strijdig is met de goede naam of waarden waarvoor PRO-SOLUTION staat.

ARTIKEL 3 – VERTEGENWOORDIGING

  • Door het ondertekenen of het schriftelijk bevestigen van de offerte, werkbon of andere overeenkomst verbindt de klant zich definitief.
    • Iedere persoon of maatschappij die opdrachten plaatst voor rekening van derden of met het verzoek ze aan derden te factureren, maakt zich sterk voor deze derden en zal persoonlijk aansprakelijk zijn voor de betaling, zelfs indien PRO-SOLUTION akkoord ging met een andere wijze van facturering.

ARTIKEL 4 – LEVERING EN UITVOERING

4.1.       De leverings- of uitvoeringstermijnen die door PRO-SOLUTION worden meegedeeld, worden slechts ten indicatieve titel gegeven. Een overschrijding van deze termijn kan geen aanleiding vormen tot ontbinding van de overeenkomst of enige vorm van schadevergoeding, noch vormt dit een geldige reden tot weigering van betaling door de klant, behoudens in geval van aanzienlijke overschrijding van meer dan 4 maanden en enkel wanneer de aanzienlijke overschrijding niet te wijten is aan overmacht of gebeurtenissen in hoofde van de klant. In dergelijke gevallen is de maximale vergoeding beperkt tot 5% van de totale offerteprijs.

4.2.       De aanvang van de overeengekomen leverings- of uitvoeringstermijn is afhankelijk van het moment waarop de klant alle benodigde informatie en inlichtingen aan PRO-SOLUTION heeft verstrekt en het overeengekomen voorschot volledig heeft voldaan.

4.3.       Wijzigingen of aanvullende bestellingen of opdrachten door de klant, die door PRO-SOLUTION worden aanvaard, kunnen resulteren in een verlenging van de leverings- of uitvoeringstermijn met de tijd die redelijkerwijze nodig is om de wijzigingen of aanvullende bestellingen of opdrachten uit te voeren.

4.4.       De levering gebeurt ex works, tenzij anders overeengekomen. De goederen worden steeds beschouwd als zijnde ontvangen en aanvaard in de magazijnen van PRO-SOLUTION.

4.5.       PRO-SOLUTION behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om gedeeltelijke leveringen te doen. Een gedeeltelijke levering van een bestelling kan in geen geval de weigering tot betaling van de reeds geleverde goederen opschorten of rechtvaardigen.

4.6.       Het risico van de goederen gaat over op 1) op het moment dat de klant de goederen in ontvangst neemt in het magazijn en de werkbon ondertekent; 2) op het moment dat de goederen op de overeengekomen leveringslocatie zijn afgeleverd. Indien de klant niet aanwezig is om de levering persoonlijk te accepteren en de werkbon te ondertekenen, zal PRO-SOLUTION een foto maken van de geleverde goederen op de afgesproken locatie en deze aan de klant bezorgen. Deze foto geldt als bewijs van levering. Vanaf het moment van aflevering draagt de klant het risico voor verlies of beschadiging van de goederen. De klant heeft vervolgens 24 uur na de levering de tijd om eventueel afwijkingen of schade schriftelijk (per e-mail) te melden aan PRO-SOLUTION. Indien de klant nalaat binnen deze termijn melding te maken, wordt de levering geacht volledig te zijn aanvaard. Door het ondertekenen van de leveringsbon bevestigt de klant tevens de acceptatie van de goederen zoals geleverd en de werkzaamheden zoals uitgevoerd.

ARTIKEL 5 – ALGEMENE VERPLICHTINGEN VAN PRO-SOLUTION

  •     In principe worden de werkzaamheden

uitsluitend uitgevoerd van maandag tot en met vrijdag tijdens de openingsuren. Voor werkzaamheden buiten deze uren, inclusief na 18u00, en voor werkzaamheden die plaatsvinden tussen 22u00 en de aanvang van de reguliere werkuren de volgende ochtend, worden verhoogde uurtarieven gehanteerd. In het geval de werkzaamheden vereist zijn tijdens het weekend of op feestdagen, wordt tevens een toeslag aangerekend. Specifieke tarieven en toeslagen worden op eerste verzoek aan de klant meegedeeld.

  •     PRO-SOLUTION zal de door haar te verrichten

opdracht naar beste inzicht en vermogen uitvoeren overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en dit binnen een redelijke termijn. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de verplichtingen van PRO-SOLUTION het karakter hebben van een inspanningsverbintenis, tenzij afwijkend vastgesteld. Geringe wijzigingen door PRO-SOLUTION in de opdracht die geen afbreuk doen aan de kwaliteit van de werkzaamheden zijn toegestaan. 

  •     Tenzij anders overeengekomen, behoudt PRO-

SOLUTION de volledige vrijheid in het aanwenden van

materialen.

  •     PRO-SOLUTION is gerechtigd haar rechten of

verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst over te dragen aan derden in onderaanneming, teneinde aan de vereisten van goed vakmanschap te voldoen.

ARTIKEL  6 – ALGEMENE VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT

  • De klant verbindt zich ertoe alle informatie tijdig te verstrekken die noodzakelijk geacht wordt om de opdracht op doeltreffende wijze te kunnen uitvoeren. De klant staat daarbij in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de verstrekte gegevens. PRO-SOLUTION meet of verifieert zelf geen afmetingen, specificaties of andere technische gegevens voor de klant. Bij gebreke aan tijdige verstrekking van de correcte informatie heeft PRO-SOLUTION het recht de uitvoering van de overeenkomt op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende additionele kosten in rekening te brengen conform artikel 7.2., of de overeenkomst te ontbinden ten laste van de klant wegens contractuele wanprestatie in hoofde van de klant. De klant vrijwaart PRO-SOLUTION voor aanspraken van derden wegens schade voortvloeiend uit het onjuist of onvolledig karakter van de verstrekte informatie en gegevens.
    •    De klant erkent het belang van het aanleveren van de nodige informatie daar PRO-SOLUTION diens dienstverlening hierop baseert. Onder door de klant aan te leveren informatie wordt onder meer verstaan, doch niet beperkt tot: contactgegevens, adresgegevens inclusief eventuele specifieke leverings- of plaatsingsinstructies, productnamen of -codes, exacte aantallen, gedetailleerde specificaties en technische vereisten van de producten, en alle overige relevantie informatie die nodig is om de bestelling of opdracht correct en tijdig te kunnen verwerken,  leveren en uitvoeren.

ARTIKEL 7 – PRIJZEN EN BETALINGEN

  •     De vermelde prijzen worden weergegeven in

euro (€) en zijn exclusief btw ten aanzien van ondernemingen, en inclusief btw ten aanzien van consumenten. PRO-SOLUTION draagt geen verantwoordelijkheid wat de bepaling van het juiste btw-tarief betreft. Indien op basis van de aan PRO-SOLUTION meegedeelde informatie er een foutief btw-tarief wordt toegepast en PRO-SOLUTION hierdoor schade lijdt, zal PRO-SOLUTION de klant voor deze schade kunnen aanspreken.

  •     In onder meer volgende gevallen is PRO-

SOLUTION gerechtigd tot het aanrekenen van een meerprijs ten opzichte van de initiële offerte:

  • Extra reparatieservices
  • (Spoed)interventies;
  • Verplaatsingskosten;
  • Tijdverlies door het ontbreken van de door de

klant aan te leveren informatie of door een foutief opgegeven leveringsadres;

–   Onvoorziene omstandigheden op de plaats van de opdracht, zoals slechte berijdbaarheid, obstakels of hindernissen die de uitvoering van de werkzaamheden bemoeilijken;

–   Alle werkzaamheden en prestaties op verzoek van de klant die buiten de normale openingstijden worden uitgevoerd, zoals bij hoogdringendheid, in de nacht of op zaterdagen, zondagen en feestdagen;

–   Kosten voor het ophalen van specifieke materialen die dringend nodig zijn en niet op voorraad zijn;

  • Overige diensten of opdrachten die niet in de

initiële offerte werden opgenomen.

De meerprijs wordt in onderling overleg met de klant bepaald. Indien er geen expliciete afspraken worden gemaakt, gelden de toepasselijke materiaalprijzen en het uurtarief van € 85,00/u (excl. btw) of € 102,85/u (incl. btw). Bovendien worden er transportkosten aangerekend. Deze kosten worden berekend op basis van het aantal gereden kilometers, met een minimum van 10 kilometer heen en terug. Voor wat betreft de prijzen voor het openen van sloten zijn afzonderlijke tarieven van toepassing, zoals vermeld op de werkbon.

  • Partijen komen overeen dat een prijsherziening kan worden doorgevoerd door PRO-SOLUTION als volgt. PRO-SOLUTION behoudt zich het recht voor om rekening houdende met objectief meetbare schommelingen in grondstofprijzen, (materiaal)prijzen, lonen en sociale lasten, de overeengekomen prijs aan te passen volgens volgende formule: P1 = P0 x (0,2 + (L1/L0) x 0,4 + (M1/M0) x 0,4), waarbij P1 = prijsniveau in een gegeven jaar, P0 = prijsniveau in jaar 1 (basisniveau), L1 = loonkost in een gegeven jaar, L0 = loonkost in jaar 1 (basisjaar – lonen van kracht 10 kalenderdagen voor offerte), M1 = materieelkost in een gegeven jaar, M0 = materieelkost in jaar 1 (basisjaar – prijzen van kracht 10 kalenderdagen voor offerte). Hierbij is onderhavig beding slechts toepasselijk tot een bedrag van maximum 80% van de eindprijs, het beding verwijst naar parameters die reële kosten vertegenwoordigen en iedere parameter is alleen toepasselijk op dat gedeelte van de prijs dat beantwoordt aan de kosten die het vertegenwoordigt. In geval van een prijsstijging van meer dan 15% ten opzichte van de overeenkomst, verbindt PRO-SOLUTION zich er evenwel toe de overeenkomst in onderling overleg met de klant te herzien en vooraleer de nieuwe prijs van kracht wordt, heeft de klant in dat geval het recht om de overeenkomst te beëindigen. PRO-SOLUTION vermeldt op haar facturen of zij toepassing maakt van de formule en vermeldt hierop de gedetailleerde berekening.
    • De kostprijs voor goederen of diensten aangeleverd door derden in uitvoering van de overeenkomst wordt vervat in de offerte en facturatie van PRO-SOLUTION en wordt door PRO-SOLUTION in rekening gebracht bij de klant.
    • Vanaf het ogenblik dat de werkbon, offerte of overeenkomst wordt aanvaard door PRO-SOLUTION, bestaat er een betalingsplicht in hoofde van de klant (aangezien de overeenkomst tussen partijen tot stand is gekomen), dewelke enkel opgeschort mag worden in geval van opzettelijke tekortkomingen in hoofde van PRO-SOLUTION en dit beperkt tot het gedeelte van de opdracht waarop de vermeende tekortkoming betrekking heeft. De klant dient in dergelijk geval per schriftelijke kennisgeving het bewijs van deze tekortkoming te leveren voor het verstrijken van de betalingstermijn.
    • De leveringen en diensten zijn contant betaalbaar, per overschrijving of elektronische betaling afhankelijk van de opdracht of dienstverlening. Alle betalingen dienen te gebeuren op het adres van de zetel van PRO-SOLUTION.
    • PRO-SOLUTION  behoudt zich het recht voor tot het vragen van een voorschot ten belope van een deel van de totale waarde van de bestelling of opdracht. Afhankelijk van de omvang van de betrokken bestelling of opdracht, behoudt PRO-SOLUTION zich daarnaast het recht voor tot het werken met tussentijdse facturatie.

Voor de klant-onderneming

Bij gebreke aan tijdige betaling door de klant-onderneming heeft PRO-SOLUTION vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling recht op moratoire interesten, waarbij de interestvoet gelijk is aan de wettelijke interestvoet overeenkomstig de Wet Betalingsachterstand van 2 augustus 2002. Bij niet-betaling op de vervaldag zal het factuurbedrag verhoogd worden met 10% ten titel van forfaitaire schadeloosstelling met een minimum van € 150,00, en een bedrag van € 75,00 euro ter dekking van de gemaakte buitengerechtelijke invorderingskosten verschuldigd zijn. Dit geldt als forfaitaire schadevergoeding voor de andere kosten dan het renteverlies en de eigenlijke gerechtskosten en dit onverminderd het recht van PRO-SOLUTION voor het vorderen van meerschade. Bovendien zal bij laattijdige betaling het resterende saldo en/of de nog niet vervallen facturen integraal en onmiddellijk opeisbaar worden.

Voor de klant-consument

Bij gebreke aan tijdige betaling door de klant-consument houdt PRO-SOLUTION zich eraan eerst een kosteloze herinnering te versturen aan de betrokken klant-consument. PRO-SOLUTION erkent dat deze eerste herinnering de vorm dient aan te nemen van een ingebrekestelling, die minimaal de gegevens bevat zoals bepaald in artikel XIX.2, § 3 WER. PRO-SOLUTION zal hierna een wettelijke wachttermijn respecteren van ten minste veertien kalenderdagen, dewelke ingaat vanaf de derde werkdag na verzending van de herinnering aan de klant-consument per post, of in geval van elektronische verzending vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering elektronisch werd overgemaakt aan de klant-consument. PRO-SOLUTION behoudt zich het recht om na het verstrijken van deze termijn moratoire interesten te kunnen vorderen overeenkomstig artikel XIX.4, eerste lid, 1° WER. Bovendien zal voor de klant-consument pas na het volbrengen van bovenstaande formaliteiten het factuurbedrag verhoogd kunnen worden ten titel van forfaitaire schadeloosstelling, en dit rekening houdend met de begrenzingen zoals bepaald in artikel XIX. 4, eerste lid 2° WER. Dit geldt als forfaitaire schadevergoeding voor de andere kosten dan het renteverlies en de eigenlijke gerechtskosten en dit onverminderd het recht van PRO-SOLUTION voor het vorderen van meerschade.

  • Facturen die niet per aangetekende brief of e-mail binnen de 5 kalenderdagen worden geprotesteerd, worden als definitief aanvaard beschouwd. Deze termijn is ook van toepassing indien de factuur onjuiste gegevens bevat die gecorrigeerd moeten worden. 
  • PRO-SOLUTION behoudt zich het recht voor om bij gebreke aan tijdige betaling van de factuur de overeenkomst zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst op te schorten, dan wel met onmiddellijke ingang te beëindigen op kennisgeving per aangetekende post, zonder enig recht op schadevergoeding in hoofde van de klant.
    • PRO-SOLUTION behoudt zich het recht voor om schuldvorderingen ten opzichte van de klant te compenseren met eventuele financiële vorderingen van de klant opzichtens PRO-SOLUTION, ook indien er geen samenhang voorhanden is.

ARTIKEL 8 – EIGENDOMSVOORBEHOUD

8.1.       PRO-SOLUTION blijft eigenaar van alle in het kader van de dienstverlening aangewende of aangeleverde goederen en bijhorende intellectuele rechten tot aan de integrale betaling door de klant. PRO-SOLUTION behoudt zich het recht voor om zonder voorafgaandelijke verwittiging de geleverde goederen terug te nemen indien de klant diens betalingsverbintenis niet (tijdig) naleeft, zelfs indien er reeds incorporatie, vermenging of verwerking met andere producten heeft voorgedaan. Eventueel betaalde voorschotten blijven verworven bij wijze van compensatie van de mogelijke verliezen die PRO-SOLUTION lijdt bij wederverkoop of de reeds aangevatte dienstverlening.

8.2.       Tot op het ogenblik dat de bovenvermelde betaling integraal is gebeurd, is het de klant uitdrukkelijk verboden om de geleverde goederen als betaalmiddel aan te wenden, te verpanden, te vervreemden, te schenken, te bezwaren met enige zekerheidsrecht, te verhuren, in bruikleen te geven of op eender welke andere wijze in strijd met het eigendomsvoorbehoud van PRO-SOLUTION daarover te beschikken.

8.3.       De klant draagt een zorgplicht met betrekking tot de onder het eigendomsvoorbehoud vallende goederen wat betreft alle gebruikelijke risico’s, met inbegrip van, doch niet beperkt tot elke vorm van verval, bederf, brand, waterschade en diefstal. De klant dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van PRO-SOLUTION veilig te stellen.

8.4.       Indien een derde beslag legt op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde goederen, dan wel rechten daarop wil vestigen of doen gelden, is de klant verplicht om PRO-SOLUTION die de eigendom op de verkochte goederen heeft voorbehouden daarvan onmiddellijk via aangetekend schrijven te verwittigen en haar te vrijwaren voor de kosten om de goederen bij de klant te gaan ophalen.

ARTIKEL 9 – PROMOTIE

9.1.       PRO-SOLUTION behoudt zich het recht voor om foto’s van projecten aan te wenden voor referentie- en promotiedoeleinden, en dit zowel in fysieke als digitale publicaties, inclusief maar niet beperkt tot de website van PRO-SOLUTION en andere sociale media kanalen, mits het anonimiseren van eventuele persoonsgegevens.

ARTIKEL 10 – GEBREKEN, BURGELIJKE AANSPRAKELIJKHEID EN GARANTIE

Gebreken en burgelijke aansprakelijkheid

10.1.         Gebreken in de uitvoering of niet-conformiteit van de dienstverlening, dewelke zichtbaar waren op het ogenblik van levering of voltooiing van de diensten, en waarvan de klant wordt geacht kennis genomen te hebben, worden gedekt door de ondertekening van de werkbon. Dergelijke gebreken komen niet in aanmerking voor enige vorm van schadeloosstelling door PRO-SOLUTION, onverminderd of deze voortvloeien uit handelingen of omissies in hoofde van PRO-SOLUTION. Deze aanvaarding kan uitdrukkelijk, dan wel stilzwijgend plaatsvinden.

10.2.         Gebreken die bij de levering of na voltooiing van de dienstverlening niet zichtbaar zijn en niet door een zorgvuldige controle vastgesteld kunnen worden, dienen door de klant binnen de 5 kalenderdagen na de vaststelling van het gebrek aan PRO-SOLUTION te worden gemeld. Dit door middel van een met reden omkleed schrijven (per e-mail of aangetekende brief), inclusief foto’s. Bij gebreke aan (tijdige) reactie, wordt de klant geacht akkoord te gaan met de geleverde goederen, en kan de klant geen aanspraak maken op een schadevergoeding.

10.3.         Bij gebreken of tekortkomingen die tijdig werden gemeld en waarvan PRO-SOLUTION meent dat deze gegrond zijn, beschikt zij over een termijn van 30 kalenderdagen om hieraan tegemoet te komen, alvorens de klant beroep kan doen op diens overige rechten (ontbinding, schadevergoeding, etc.). Bij gebreke aan (tijdige) reactie, wordt de klant geacht akkoord te gaan met de geleverde diensten, en kan de klant geen aanspraak maken op een schadevergoeding.

10.4.         Eventuele retour- en herstellingskosten vallen te allen tijde ten laste van de klant.

10.5.         PRO-SOLUTION kan slechts aansprakelijk worden gesteld voor opzet, zware fout of voor die van aangestelden of lasthebbers, fraude of bedrog, alsook voor het niet uitvoeren van de essentiële verbintenissen die het voorwerp van de overeenkomst uitmaken.

10.6.         PRO-SOLUTION is daarenboven nooit aansprakelijk voor:

– Schade als gevolg van onjuist, onzorgvuldig of ondeskundig gebruik, of gebruik in strijd met de door PRO-SOLUTION verstrekte instructies, aanbevelingen of specificaties van sloten en beveiligingsapparatuur;

–  Schade als gevolg van normale slijtage;

– Schade of defecten die zijn ontstaan door externe oorzaken buiten de controle van PRO-SOLUTION, waaronder maar niet beperkt tot overstromingen of aardbevingen;

– Schade als gevolg van reparaties of onderhoud uitgevoerd door een derde of ander bedrijf dan PRO-SOLUTION;

– Schade die voortvloeit uit verkeerdelijk verschafte informatie of uitdrukkelijke instructies door de klant;

– Oppervlakkige schade zoals lichte krassen aan deuren, ramen of voertuigen veroorzaakt tijdens interventies, waarbij dergelijke schade beschouwd wordt als minimaal risico inherent aan de werkzaamheden;

– Schade veroorzaakt aan verborgen leidingen, noch voor verborgen risico’s waardoor schade, van welke aard ook, zou kunnen voortvloeien.

10.7.         De klant vrijwaart PRO-SOLUTION in hoofdsom, kosten en interesten voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade (beweren) geleden te hebben, in het bijzonder in toepassing van artikel 544 Oud B.W./artikel 3.101 Nieuw B.W. inzake burenhinder.

10.8.      In geval van aansprakelijkheid in hoofde van PRO-SOLUTION blijft de vergoedbare schade beperkt tot directe materiële schade en letselschade die het rechtstreekse gevolg zijn van een toerekenbare tekortkoming en is de maximale schadevergoeding beperkt tot het bedrag waarvoor de verzekering tussenkomst verleent, dan wel beperkt tot 10% van het factuurbedrag, met een max. van € 1.000,00, voor de betrokken werkzaamheden indien de verzekering geen dekking verleent. PRO-SOLUTION heeft een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid afgesloten bij een in België gevestigde verzekeraar. Op eenvoudig verzoek kan aan de klant een verzekeringsattest worden bezorgd. Dit attest bevat algemene informatie met betrekking tot de door PRO-SOLUTION afgesloten burgerlijke aansprakelijkheidspolis. Verder is PRO-SOLUTION niet aansprakelijk voor vermogensschade, indirecte schade of gevolgschade.

10.9.      De klant zal in geen enkel geval, mede inbegrepen in geval van opzet of zware fout, de bestuurders van PRO-SOLUTION rechtstreeks aansprakelijk kunnen stellen voor schade geleden in het kader van de uitvoering van de opdracht of overeenkomst.

10.10.       De klant zal de werknemers, lasthebbers of andere uitvoeringsagenten van PRO-SOLUTION niet rechtstreeks kunnen aanspreken wegens tekortkomingen in de uitvoering van de opdracht of overeenkomst, tenzij de vordering voortvloeit uit opzet, zware fout of bedrog in hoofde van de werknemer, lasthebber of uitvoeringsagent.

10.11.       Iedere vordering van de klant tot schadevergoeding dient steeds te worden ingesteld binnen een termijn van 3 maanden nadat de feiten waarop deze vordering wordt gebaseerd gekend waren door de klant of redelijkerwijze gekend konden zijn. Indien de vordering niet binnen deze termijn wordt ingesteld, komt deze te vervallen wegens verjaring.

Garantie

10.12.       Bij niet-conformiteit of (verborgen) gebreken door materiaal en fabricagefouten beroept PRO-SOLUTION zich in hoofdorde op de garantie conform hetgeen door de fabrikant of toeleverancier wordt bepaald (B2B), dan wel op de wettelijke garantietermijn van 2 jaar (B2C). Deze garantietermijn is afhankelijk van het desbetreffende product en dient opgeworpen te worden binnen de 24 uur na vaststelling van het gebrek in het geval van niet-conformiteit of zichtbare gebreken, en binnen de 5 kalenderdagen na kennisname in geval van verborgen gebreken. In ondergeschikte orde beroept PRO-SOLUTION zich in ieder geval op de wettelijke regeling inzake garantie en verborgen gebreken, voor zover hiervan niet geldig is afgeweken in onderhavige algemene voorwaarden. De klant erkent en aanvaardt dat PRO-SOLUTION de excepties en exoneraties, die een fabrikant of onderaannemer ten aanzien van PRO-SOLUTION kan inroepen, eveneens aan de klant kan tegenwerpen. PRO-SOLUTION kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor wijzigingen in het garantiebeleid van de fabrikant of leverancier.

10.13.      Het recht op garantie komt te vervallen wanneer a) de klant zich voor de melding van een gebrek niet houdt aan hetgeen onder artikel 11.1. werd bepaald, b) de klant zich niet als een voorzichtig en redelijk persoon ontfermd heeft over de diensten conform het normale doel waarvoor deze bestemd zijn, met inbegrip van het gebruik van de geleverde goederen en materialen of c) wanneer er manipulatie van de diensten en/of goederen door de klant of door een derde heeft plaatsgevonden.

ARTIKEL 11 – OVERMACHT EN BEËINDIGING OVEREENKOMST

Overmacht en verandering van omstandigheden

  1. In geval van tijdelijke overmacht worden de verplichtingen van PRO-SOLUTION onder deze overeenkomst,

geschorst of beperkt gedurende de periode van overmacht zonder enige aansprakelijkheid in hoofde van PRO-SOLUTION.

11.2.      Onder overmacht dient te worden verstaan: elke onvoorzienbare en onvermijdbare gebeurtenis onafhankelijk van de wil PRO-SOLUTION die een onoverkomelijk beletsel uitmaakt voor de nakoming van diens verbintenis, zoals, maar niet beperkt tot pandemie, langdurige ziekte, overlijden, wilde staking of lockdown, vertraging in aanlevering of uitputting van materialen, het niet tijdig opleveren van werken door andere aannemers waarvan PRO-SOLUTION afhankelijk is, extreme weersomstandigheden, natuurrampen, faillissement leverancier, het niet ter beschikking zijn van water of elektriciteit, technische storing, embargo’s, overige wettelijke verplichtingen, terrorisme of oorlog.

11.3.    Indien door overmacht de overeenkomst gedurende meer dan zes maanden niet kan uitgevoerd worden en aldus niet meer als tijdelijk aanzien kan worden, hebben zowel PRO-SOLUTION als de klant het recht om de overeenkomst door middel van aangetekend schrijven te herzien of te beëindigen, zonder dat schadevergoeding verschuldigd is aan de andere partij. De klant is gehouden tot het vergoeden van alle door PRO-SOLUTION tot op dat ogenblik geleverde prestaties en gemaakte kosten. In het geval de overmacht te wijten is aan de uitputting van materialen of het faillissement van leveranciers is PRO-SOLUTION in afwijking van hetgeen in deze bepaling werd opgenomen, gerechtigd om in een vervanging door gelijkwaardige materialen te voorzien. PRO-SOLUTION zal de klant hiervan in kennis stellen, dewelke op zijn beurt het recht heeft om bezwaar te uiten, waarna er in onderling overleg naar een oplossing toe gewerkt zal worden.

Annulering – vroegtijdige opzegging

11.4.      Indien de overeenkomst door de klant eenzijdig, geheel of deels, uitdrukkelijk of impliciet, voortijdig opgezegd wordt, heeft PRO-SOLUTION van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling recht op 1) betaling door de klant van de reeds uitgevoerde werkzaamheden, de reeds door PRO-SOLUTION gemaakte kosten en de reeds geleverde materialen, en 2) bijkomend een door de klant te betalen beëindigingsvergoeding voor de gederfde winst forfaitair begroot op 20% van de offerteprijs van de opdracht met een minimum van € 250,00. Deze forfaitaire vergoeding laat het recht van PRO-SOLUTION om betaling te vorderen van een aantoonbare hoger werkelijk geleden schade onverlet.

11.5.   De klant kan de overeenkomst met PRO-SOLUTION na het versturen van een aangetekende ingebrekestelling waarin een ultieme respijttermijn wordt gegund aan PRO-SOLUTION, zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst en zonder vergoeding noch inachtneming van een opzeggingstermijn ontbinden, in geval van een ernstige contractuele wanprestatie door PRO-SOLUTION.

11.6.      Op maat gemaakte producten (bijv. cilinders) die specifiek naar de wensen en specificaties van de klant zijn vervaardigd, kunnen na bevestiging van de bestelling niet worden geannuleerd of geretourneerd. De klant erkent en aanvaardt dat deze producten volledig gepersonaliseerd zijn en derhalve niet geschikt zijn voor herverkoop. In het geval van voortijdige opzegging van de overeenkomst door de klant, of indien de klant om welke reden dan ook besluit af te zien van de afname van deze op maat gemaakte producten, blijft de volledige overeengekomen prijs onverminderd verschuldigd. 

Ontbinding wegens ernstige contractuele wanprestatie

11.7.    PRO-SOLUTION kan de overeenkomst met de klant met onmiddellijke ingang, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, zonder vergoeding, schadeloosstelling of inachtneming van een opzeggingstermijn ontbinden, in geval van een ernstige contractuele wanprestatie door de klant. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de volgende punten niet-limitatief zullen worden beschouwd als ernstige contractuele wanprestatie: de niet-betaling van de facturen van PRO-SOLUTION, het niet tijdig verschaffen van de noodzakelijke informatie voor de uitvoering van de opdracht, fraude, verduistering, slechtmaking van PRO-SOLUTION door de klant, faillissement, liquidatie, kennelijk onvermogen of vermoeden van insolvabiliteit van de klant. Het recht van PRO-SOLUTION om de overeenkomst in dit geval te ontbinden, laat diens recht op vergoeding van de reeds uitgevoerde werkzaamheden en aangeleverde materialen onverlet.

ARTIKEL 12 – ZEKERHEDEN EN PAND

12.1.         Tot waarborg van de betaling van de door de klant aan PRO-SOLUTION verschuldigde sommen in hoofdsom, rente en kosten, geeft de klant ten voordele van PRO-SOLUTION in pand:

12.2.         Al zijn huidige en toekomstige schuldvorderingen opzichtens PRO-SOLUTION (als schuldenaar van de schuldvordering(en), erkent PRO-SOLUTION uitdrukkelijk kennis te nemen van het pand).

12.3.         Al zijn huidige en toekomstige schuldvorderingen op derden, uit welke hoofde ook. Bedoelt worden onder meer vorderingen van de klant uit handelscontracten, vorderingen van de klant uit hoofde van prestaties en diensten, vorderingen van de klant uit opbrengsten van roerende of onroerende goederen, vorderingen van de klant uit hoofde van pensioenen, vorderingen voortvloeiend uit de beroeps- en handelsactiviteit van de klant, vorderingen van de klant op bank- of andere financiële instellingen, vorderingen van de klant in contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid, vorderingen van de klant uit hoofde van verzekeringen, vorderingen van de klant op de overheid en andere publiekrechtelijke rechtspersonen, vorderingen van de klant met betrekking tot de sociale zekerheid. Voormelde opsomming is exemplatief.

12.4.         Het pand op schuldvorderingen maakt de klant inningsonbevoegd.

12.5.         PRO-SOLUTION is ertoe gerechtigd om de debiteur van de verpande schuldvordering(en) van zijn klant in kennis te stellen van de verpanding, en alles te doen om dit pand tegenwerpelijk te maken aan derden, dit op kosten van de klant die de schuldvordering(en) in pand gaf.

12.6.         Op eerste verzoek van PRO-SOLUTION deelt de klant alle nuttige informatie mee die PRO-SOLUTION in staat stelt om tot inning van de verpande schuldvordering(en) over te gaan.

12.7.         PRO-SOLUTION zal de uit hoofde van de verpande schuldvordering(en) verschuldigde sommen rechtstreeks kunnen innen opzichtens de debiteur van de verpande schuldvordering(en), zonder voorafgaande ingebrekestelling van deze laatste.

12.8.         Indien de klant nalaat om binnen de 14 kalenderdagen vanaf het eerste verzoek van PRO-SOLUTION alle nuttige informatie m.b.t. de identiteit van de debiteur van de verpande schuldvordering(en) te verschaffen, houdt dit een toerekenbare niet-nakoming door de klant uit, dewelke zonder voorafgaande ingebrekestelling aanleiding kan geven tot een ontbinding van rechtswege van de overeenkomst lastens de klant, onverminderd het recht van PRO-SOLUTION op een forfaitaire schadevergoeding van tweehonderdvijftig (€ 250,00).

12.9.         Het akkoord met onderhavige algemene voorwaarden veronderstelt de toelating en het mandaat aan PRO-SOLUTION om, bij gebreke aan kennisgeving binnen de 14 kalenderdagen vanaf het eerste verzoek door PRO-SOLUTION de relevante informatie omtrent de schuldvorderingen van de klant op te vragen bij de Ontvanger van de btw.

ARTIKEL 13 – INTELLECTUELE EIGENDOMS- RECHTEN

13.1.    De intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot PRO-SOLUTION, met inbegrip van, doch niet beperkt tot de handelsmerken, logo’s, de lay-out, de iconen, de afbeeldingen, alle door PRO-SOLUTION overgemaakte documenten in verband met offertes, analyses, installatieplannen etc. zijn en blijven uitsluitend eigendom van PRO-SOLUTION.

13.2.    Niets in deze algemene voorwaarden is bedoeld om enige intellectuele eigendomsrechten over te dragen aan de klant. Het is de klant verboden om zonder uitdrukkelijke, schriftelijke en voorafgaande toestemming van PRO-SOLUTION door intellectuele eigendomsrechten beschermde elementen na te maken, aan te wenden voor eigen gebruik of te reproduceren.

ARTIKEL 14 – HERROEPINGSRECHT

14.1.         Onderhavig artikel is uitsluitend van toepassing op overeenkomsten op afstand afgesloten door particuliere klanten (consument – B2C, in de zin van artikel art. I.1, 2° WER) buiten de lokalen van PRO-SOLUTION om. Dit artikel is niet van toepassing op ondernemingen in de zin van artikel art. I.1, 1° WER.

14.2.         De klant beschikt in principe over een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen vanaf de dag volgend op het sluiten van de overeenkomst op afstand en dit zonder opgave van redenen. De klant oefent diens herroepingsrecht geldig uit door binnen deze termijn PRO-SOLUTION schriftelijk op de hoogte te brengen van zijn beslissing hiertoe. In geval van herroeping zijn de daaraan verbonden administratieve handelingskosten integraal ten laste van de klant.

14.3.         Het herroepingsrecht is evenwel niet van toepassing op overeenkomsten op afstand gesloten door particuliere klanten buiten de lokalen van PRO-SOLUTION om m.b.t. (i) werken op maat vervaardigd of geleverd (ii) goederen die reeds geïncorporeerd werden of op bestelling geplaatst door de klant in professionele hoedanigheid en/of voor professionele doeleinden, (iii) van zodra de diensten volledig zijn uitgevoerd door PRO-SOLUTION. In elk geval verliest de klant zijn herroepingsrecht van zodra de gehele overeenkomst is uitgevoerd door PRO-SOLUTION. De klant bevestigt hierbij uitdrukkelijk en voorafgaand dat hij daartoe toestemming heeft gegeven en erkent dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra PRO-SOLUTION de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd, (iv) overige wettelijke uitzonderingen zoals bepaald in art. VI.47 WER die van toepassing zijn.

14.4.         Indien de herroepen overeenkomst met PRO-SOLUTION bestaat uit het leveren van goederen, dienen de te retourneren goederen zich in onberispelijke staat te bevinden en worden deze enkel aanvaard indien ongebruikt, niet gemonteerd, met alle toebehoren en in originele verpakking vergezeld van het aankoopbewijs. In geval van gebruik, montage, beschadigingen of afwezigheid van aankoopbewijs en verpakking, komt het herroepingsrecht te vervallen. De klant is aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van een behandeling van de goederen die verder reikt dan hetgeen nodig was om een goede functionering van de goederen vast te stellen.

14.5.         In geval van herroeping van de overeenkomst op het ogenblik dat de dienstverlening van PRO-SOLUTION reeds een aanvang heeft genomen, is PRO-SOLUTION gerechtigd op een vergoeding voor het reeds uitgevoerde gedeelte en de reeds gemaakte kosten.

14.6.         De door de klant betaalde bedragen worden bij een tijdig en geldig beroep op het herroepingsrecht binnen de 14 dagen na ontvangst van het verzoek teruggestort. Eventuele reeds gepresteerde diensten of kosten worden afgehouden van het terug te betalen bedrag.

14.7.         Indien een telefonische oproep leidt tot een verplaatsing van PRO-SOLUTION, is er geen herroepingsrecht mogelijk. De klant kan voor de aanvraag van de interventie steeds de precontractuele informatie opvragen per telefoon of per e-mail.

ARTIKEL 15 – PRIVACY- EN GEGEVENS- BESCHERMING

15.1.         PRO-SOLUTION erkent het belang van een veilige verwerking van persoonsgegevens (waaronder naam, adres, e-mailadres, locatiegegevens en overige persoonlijke data van natuurlijke personen) conform de heersende nationale regelgeving, waaronder de wet van 30 juli 2018, alsmede Verordening (EU) 2016/679 en tracht deze na te leven.

15.2.         De door PRO-SOLUTION verzamelde persoonsgegevens zullen uitsluitend aangewend worden ter uitvoering van de opdracht op basis van de contractuele relatie tussen partijen, het gerechtvaardigd belang of op basis van een andere rechtvaardigingsgrond. PRO-SOLUTION erkent de persoonsgegevens steeds vertrouwelijk te zullen verwerken ten behoeve van of in opdracht van de klant.

15.3.         PRO-SOLUTION garandeert dat persoonsgegevens verzameld en verwerkt worden op een transparante wijze en dit enkel voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden. Iedere verwerking wordt beperkt tot hetgeen noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor de verwerking plaatsvindt. PRO-SOLUTION verwerkt persoonsgegevens voor de volgende doeleinden: uitvoering van de overeenkomst, boekhoudkundige doeleinden en wettelijke verplichtingen. PRO-SOLUTION ziet er op toe dat de persoonsgegevens correct worden geregistreerd en geactualiseerd indien nodig.

15.4.         Door beroep te doen op de dienstverlening van PRO-SOLUTION aanvaardt de klant dat deze gegevens verwerkt kunnen worden. PRO-SOLUTION maakt gebruik van subverwerkers die in opdracht en onder toezicht van PRO-SOLUTION persoonsgegevens verwerken. Deze verwerkingen zullen ten allen tijden beperkt worden tot het strikt noodzakelijke voor het uitvoeren van de respectievelijke opdracht. Behoudens in relatie tot de medewerkers en subverwerkers die in het kader van de dienstverlening betrokken worden, zal PRO-SOLUTION geen persoonsgegevens uitwisselen met derden, tenzij dit a) noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst, b) voortvloeit uit wettelijke bepalingen, gerechtelijke- of overheidsbevelen of c) in geval van uiterste noodzaak.

15.5.         PRO-SOLUTION verbindt zich er toe de nodige technische en organisatorische maatregelen te zullen treffen om verlies of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens tegen te gaan, rekening houdende met de stand van de techniek, de gebruiken in de betrokken sector, en de aard van de verwerking.

15.6.         De klant heeft het recht op inzage, kosteloze verbetering en/of weglating van diens verzamelde persoonsgegevens te verzoeken, alsmede het recht om diens toestemming in te trekken of om de overdraagbaarheid van diens gegevens te verzoeken. De door PRO-SOLUTION verzamelde gegevens kunnen geraadpleegd worden na schriftelijk verzoek aan PRO-SOLUTION (3000 Leuven, Justus Lipsiusstraat 15 of [email protected]).

15.7.         De persoonsgegevens die voor het opmaken van de offerte of het uitvoeren van de opdracht worden opgevraagd, worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de uitvoering van de desbetreffende dienstverlening. Indien PRO-SOLUTION de gegevens voor een langere periode bewaart, baseert zij zich hier ten alle tijden voor op de nodige rechtvaardigingsgronden, waaronder de wettelijke verplichtingen inzake boekhouding, aansprakelijkheid en garantie.

15.8.         Vragen en/of klachten met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens kunnen gericht worden aan het centrale contactpunt bij PRO-SOLUTION ([email protected] of 0493 08 93 59). Voor meer informatie kan u steeds de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit (www.gegevensbeschermingsautoriteit.be). 

ARTIKEL 16 – GEEN ONEVENWICHTIGHEID TUSSEN RECHTEN EN PLICHTEN VAN PARTIJEN – RISICOVERDELING – VERDISCONTEERD IN DE VERGOEDING

16.1.         Partijen bevestigen uitdrukkelijk dat de rechten en plichten zoals opgenomen in onderhavige algemene voorwaarden de consensus tussen partijen en derhalve de werkelijke wil van Partijen inhouden. Deze algemene voorwaarden brengen hierin dan ook geen onevenwichtigheid teweeg. De in onderhavige algemene voorwaarden bedongen risicoverdeling werd verdisconteerd in de overeengekomen prijs.

ARTIKEL 17 – NIETIGHEID

17.1.         Elk artikel van onderhavige algemene voorwaarden dient te worden geïnterpreteerd op een wijze die verenigbaar is met de toepasselijke wetgeving. Eventuele nietigheid van een clausule zal niet de nietigheid van de volledige overeenkomst met zich meebrengen. De overeenkomst zal in dit geval worden hervormd en afgedwongen alsof de nietige clausule nooit opgenomen is geweest. Partijen zullen in dat geval tot een nieuwe overeenkomst trachten te komen waardoor zoveel mogelijk eenzelfde doelstelling of economisch evenwicht tussen partijen wordt bereikt als de niet-afdwingbare bepaling bewerkstelligde.

ARTIKEL 18 – TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDHEID

18.1.         De overeenkomst en alle daaruit voortvloeiende handelingen worden exclusief beheerst door het Belgische Recht en dienen overeenkomstig de Belgische wetgeving te worden geïnterpreteerd.

18.2.         Uitsluitend de rechtbanken behorende tot het gerechtelijk arrondissement waar de zetel van PRO-SOLUTION is gevestigd, zijn bevoegd om kennis te nemen van geschillen tussen de klant en PRO-SOLUTION die uit de overeenkomst of de toepassing van de algemene voorwaarden voortvloeien of hiermee enig verband houden.